Moc slova: Jak komunikovat efektivně a sebevědomě ve všech situacích

Komunikace je základním kamenem mezilidských vztahů, ať už jde o profesní sféru, osobní život nebo veřejné vystupování. Jak tedy komunikovat efektivně a sebevědomě, získat kontrolu nad svým projevem a posílit schopnost komunikovat v klidu a s porozuměním publika?

Věřte si

Základem úspěšné komunikace je sebedůvěra. Věřit si a mít pocit vlastní hodnoty vám dodá sílu vyjádřit své myšlenky a pocity přesně tak, jak je cítíte. Bez potřeby se za své pocity omlouvat nebo je umenšovat pro potěší ostatní (hello fellow people-pleasers!).

Příklad: Představte si, že se účastníte pracovního pohovoru. I když něco třeba nevíte, nebo neznáte, je důležité si věřit, sebejistě odpovídat na otázky a prezentovat své dovednosti a zkušenosti. Když věříte ve své schopnosti a hodnotu, budete působit přesvědčivěji a získáte důvěru personalistů. Fake it till you make it!

Naslouchejte

Efektivní komunikace není pouze o mluvení, ale také o naslouchání. Proto nezapomeňte pozorně vnímat to, co a jak druhá strana říká přizpůsobte tomu svou reakci.

Příklad: Když se zapojíte do rozhovoru s kolegou, ujistěte se, že aktivně reagujete na jeho slova – kladete doplňující otázky, potvrzujete své porozumění a přidáváte komentáře. To dokáže váš skutečnou zájem o to, co říká, a posilí váš vztah.

SJV: Stručně, jasně, výstižně

Co na tom, že komunikujete, když nikdo (a často ani my sami) nevíme, co se vlastně snažíme říct. Proto nezapomínejte na pravidlo SJV: stručná, jasná a výstižná komunikace je klíčem k úspěchu. Pokuste se vyhnout složitým větám nebo náročné a odborné slovní zásobě (která často druhou stranu zmate či umenší).

Příklad: Na pracovní schůzce mějte připravený strukturovaný plán s jasnými body a přehlednými prezentacemi. Použití konkrétních příkladů a ilustrací pomůže vašim kolegům lépe porozumět vašim myšlenkám a návrhům.

IQ + EQ

Emoční inteligence, neboli EQ, je schopnost rozpoznat a správně reagovat na vlastní emoce a emoce ostatních. A v komunikaci hraje opravdu velkou roli – začněte tím, že se pokusíte sami porozumět vašim pocitům a emocím, díky čemuž budete schopni lépe regulovat své reakce a také si stát za svým. Nezapomeňte ale vnímat i emoce druhé strany a pokud to jde, svlůj projev jim flexibilně přizpůsobovat.

Komunikace = dialog

Komunikace ve většině případech nemá být monologem o vašim názorech. Buďte ochotni naslouchat ostatním a hlavně respektovat rozdílné pohledy na věc. Otevřená komunikace vytváří prostor pro vzájemné porozumění a rozvoj vztahů. A navíc změnit názor není žádná slabost!

Příklad: V rodinném kruhu vytvořte pravidelný čas na rodinná setkání, kde každý může sdělit své pocity a názory na různá témata. To pomůže udržovat otevřený dialog a posílí rodinné vztahy a vzájemný respekt.

Tělo, hlas a slova

Může se zdát, že jde hlavně o to, co říkáme. Přitom tón hlasu či výraz těla často hrají stejně důležitou roli jako samotný obsah sdělení. Dbejte proto i na svůj nonverbální projev, jako jsou gesta, mimika a intonace.

Příklad: Při prezentaci zkuste využít i techniky jako je směrování pohledu na publikum, přiměřené gestikulace a variace v hlasovém tónu, abyste udrželi pozornost a zdůraznili důležité body.

Josefína Joštová

Mám ráda lidi plný barevných myšlenek a černý kafe a humor. Učím se španělsky, protože plánuju důchod strávit na prosluněný španělský pláži se sangríou v ruce. Do tý doby toho ale chci ještě hodně stihnout a po cestě se toho ještě spoustu naučit. A alespoň část z toho tady s váma sdílet.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *