Kontroverzní seriál The Idol se v pondělí (3.7.) dočkal svého posledního dílu. Premiéru měl v květnu na filmovém festivalu v Cannes, kde si vysloužil standardní pětiminutový standing ovation. Splnil ale režisér Sam Levinson svůj slib a je to opravdu „the biggest show of the summer“? (Pozor, článek obsahuje spoilery.)
První zmínky o seriálu se objevily už roku 2021, kdy Abel Tesfaye (The Weeknd) oznámil, že bude stát u zrodu nové série po boku Reza Fahima, Sama Levinsona, Josepha Epsteina a režisérky a výkonné producentky Amy Seimetz a dalšími.
To se však změnilo v dubnu 2022, kdy Sam Levinson smetl natočený materiál Amy Seimetz ze stolu. Režisérka projekt opustila a Sam Levinson převzal její roli. The Idol pak, podle oznámení HBO, měl projít velkými kreativními změnami.
Podle časopisu Rolling Stone byl jedním z důvodů těchto čachrů názor spolutvůrce Tesfaye, že show začíná být tvořena až moc z „ženské perspektivy“. Zpěvák sám se však k tomuto stanovisku odmítl přihlásit. Nakonec první dvě epizody The Idol představil až v letos v Cannes a o pár týdnů později divákům na HBO Max.
Jak zpěvačka našla svého zachránce
Seriál se odehrává ve světě hudebního průmyslu, ve kterém vycházející zpěvačka Jocelyn naváže milostný vztah se samozvaným guru Tedrosem, vlastníkem nočního klubu. Ten jí chce pomoci dosáhnout statusu největší popové divy v Americe.
Hlavní roli zpěvačky hraje modelka a herečka Lily-Rose Depp, která se představila například ve filmu The King nebo ve francouzském L’Homme fidèle. Roli Tedrose a svůj seriálový debut si zahrál Abel Tesfaye neboli zpěvák The Weeknd, který je zároveň jedním z tvůrců. Mezi další tváře The Idol patří například Jennie Kim, Troye Sivan, Rachel Sennott nebo Hank Azaria.
O hudbu se spolu s Tesfayem a Levinsonem postaral producent Mike Dean, který si v posledních dílech také zahrál. Ač měl být seriál původně šestidílný, nakonec byl pátou epizodou ukončen. Každý z dílů se pohybuje v rozmezí 50 až 60 minut.
Co se povedlo?
K pozitivním aspektům The Idol patří určitě jeho soundtrack. Písničky, které provázejí jednotlivé díly, jsou ale asi to jediné, k čemu se budu vracet. Nejen hlas The Weekenda a Lily-Rose Depp, ale také vedlejších postav, konkrétně Suzanny Son (Chloe) a Mosese Sumneyho (Izaak), opravdu stojí za poslech.
Vyzdvihla bych také práci s kamerou a záběry, které jsou mnohdy až videoklipové. Není se čemu divit, za kamerou stál mimo jiné Marcell Rév, který se podílel také na úspěšném seriálu Euphorie. Kdyby se ze seriálu a jeho písniček sestříhal pouze hudební klip, vůbec by to nevadilo. Opomenout však nechci některé z vedlejších postav, díky kterým je seriál o něco zábavnější.
Herecký výkon Lily-Rose Depp, jakožto traumatizované popové hvězdy, mi nevadil, dokonce bych i řekla, že jí seděl. Seriálová Jocelyn měla své silné momenty, ale takové množství nahoty a erotického prádla při každé příležitosti mi připadalo příliš. Nehledě na to, že nahotou tvůrci nešetřili zejména u ženských postav.
U Tesfaye mám bohužel velmi rozporuplné pocity. Asi bych ale měla napsat, že jeho herecký výkon byl skvělý, protože já ho už neuvidím jinak než jako slizkého chlapa s copánkem. Když jsem poprvé slyšela album Trilogy, měla jsem o Abelovi nejeden romantický sen. Nikdy bych si nepomyslela, že v souvislosti s ním před očima uvidím pouze příšerné sex talky a masturbační scénu v kabince. Cílem postavy bylo sice vyvolat v divákovi pocit hnusu, ale opravdu by se to obešlo bez těch mnoha trapných sexuálních výjevů.
Rychlý a dramatický konec
Seriál samotný si ukousl příliš velké sousto, které ale nedokázal zpracovat. Je to škoda, myšlenka kultu a stinných stránek hudebního průmyslu měla potenciál a mohla být určitě zajímavá. Avšak kdykoliv chtěl jít The Idol do hloubky, nic z toho nevzniklo a nechalo mě to většinou zmatenou tápající v ději s otázkami, na které jsem nedostala odpověď.
Poslední díl tomu nasadil třešničku, a ne v dobrém slova smyslu. Možná to bylo tím, že místo šesti dílů bylo natočeno nakonec jen pět a tvůrci měli potřebu seriál rychle a dramaticky zakončit. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč autoři rozváděli celé čtyři epizody myšlenku toxického vztahu, v němž je žena očividně manipulována a degradována, ovšem celé to zakončili rádoby velkolepým, ale zcela zmateným plot twistem.
Seriálu by asi trocha té „ženské perspektivy“ neuškodila. Možná by nás to ušetřilo tolika nahoty, sexuálních scén a konce, u kterého zůstává rozum stát.
Celkově bych seriálu The Idol dala hodnocení 6/10. Hudba, estetické záběry, některé postavy a pár vtipných scén seriálu hodily záchrannou vestu. Nedotažený děj, příliš mnoho sexualizace a male gaze pohledu ho však tahají zpět ke dnu.
[…] Anežka zrecenzovala nový seriál The Idol. […]
[…] Přečtěte si obsáhlou recenzi seriálu od Anežky! […]