PR specialistka, marketingová manažerka a taky social media manager. Natálka Šebková je pro nás velkou inspirací – a to nejen co se týče práce. Hodně nás baví její styl a motivuje její stále pozitivní naladění. Jak se jí daří skloubit tři pozice najednou a co je základem dobrého PR?
Je ti bližší marketing, nebo PR?
Myslím, že jedno bez druhého nefunguje a je potřeba znát obojí. Určitě je mi ale bližší PR. V marketingu jde často o hard skills, je nutné znát analytiku, čísla, technické souvislosti… U PR je na prvním místě umění komunikace. A to mě moc baví.
Co tě k této práci přivedlo ?
Samantha ze Sexu ve městě. (smích) Už když jsem někdy kolem roku 2000 ten seriál sledovala, líbilo se mi, jak píše Carrie, jak je Charlotta zapálená do umění, ale vždycky mi nejvíc imponovala Samantha. Tehdy mi bylo asi 7, takže jsem vůbec netušila, co to PR vlastně je. Lámala jsem si hlavu nad tím, co Samantha vlastě dělá. Je v kontaktu s vlivnými lidmi, s módou, designem, vydělává peníze… Tohle všechno mě taky zajímalo, ale nedokázala jsem si představit, jak to spojit dohromady. A tak to ve mně uzrávalo, až mi došlo, že módu a design nemusím vytvářet, ale můžu tvůrcům pomáhat s propagací.
Tak jsi šla PR studovat?
Přesně tak. Studovala jsem osmileté gymnázium a neměla jsem vůbec žádnou specializaci. Uměla jsem vlastně od všeho něco, ale nic pořádně. A tak jsem začala pátrat a našla jsem obor Marketing a PR na Karlovce. A i když jsem pořád moc netušila, o co přesně půjde, chytlo mě to a už jsem u toho zůstala.
Vidíš teď nějakou podobnost se životem Samanthy?
Tam ještě nejsem, ale když budu jednou tak úspěšná a sebevědomá, budu ráda. Ale jistou podobnost tam samozřejmě vidím už teď. Pokud děláte v marketingu a PR, musíte být reprezentativní, umět komunikovat, rozšiřovat si síť kontaktů, umět vystupovat…

Do praxe ses vrhla už při škole. Co byla tvoje první práce v oboru a jak na ni vzpomínáš?
Na bakalářském studiu jsem dělala spíš brigády v oboru, protože studium bylo prezenční. Pracovala jsem jako front office manager neboli recepční v podniku Ženy s.r.o. Náhodou ale sháněli někoho na monitoring médií, tak jsem to zkusila. Dostala jsem vizitku, kde bylo napsáno PR executive. To už jsem si myslela, že jsem skoro jako ta Samantha. (smích) Tehdy jsem se ale naučila úplné základy, což zpětně hodnotím jako výbornou zkušenost. Magisterské studium už bylo dálkově, takže jsem začala pracovat na full time v L’Oréalu jako social media manažerka. Dělala jsem to dva roky. Skvělá zkušenost, ale uvědomila jsem si, že korporátní prostředí není pro mě. Tak jsem začala pracovat v agentuře Artspeak jako fashion PR specialist.
Hodnotíš zpětně jako dobrý krok, že jsi začala už při škole?
Myslím, že zrovna v tomhle oboru je to strašně důležité a čím dřív člověk začne, tím lépe. Mně v tom naštěstí hodně pomáhala už právě škola, zapojovali nás do různých projektů, spolupracovali jsme třeba s UMPRUM a pomáhali jsme návrhářům s propagací. Získávali jsme zkušenosti a kontakty. Zároveň nebylo studium příliš časově náročné, a tak jsem si mohla najít práci v oboru.
Mělas někdy mentora? Nebo ses učila ve škole a následně praxí?
Mentora v pravém slova smyslu ne, ale za své mentory můžu považovat všechny profesory ze školy i všechny šéfy, které jsem kdy měla. A taky kamarádky, které pracují v oboru. Neustále spolu diskutujeme o práci a často mi hodně pomáhají. Mnohdy totiž stačí jiný pohled na věc a obrovsky vás to posune.
Staráš se o PR a marketing studiím Bomton a v rámci agentury Artspeak třeba o fashion značku La femme MiMi nebo parfumerii Vavavoom. Jak dokážeš svou energii mezi klienty rozdělit?
Je to náročné a vyžaduje to organizační schopnosti, což by ale měl mít zmáknuté každý freelancer. Je to velký tlak, někdy se sejde všechno najednou. Je ale potřeba si v tom udělat systém a na každého klienta mít vyhrazený určitý čas. Aspoň já to tak mám. A jelikož dělám tři různé práce, musím někdy docela skákat a stíhat všechno v jeden den.
Od jara se staráš také o sociální sítě magazínu Harper’s Bazaar, což je zase úplně jiná disciplína. Proč tě to baví?
Nejvíc se mi líbí, že se v práci nezaměřuji jen na jednu činnost nebo sekci té propagace. A vyloženě se nabízelo dělat ještě sociální sítě. Takže když ta nabídka přišla, měla jsem hroznou radost. Výborně to zapadlo do mého portfolia.
Podle čeho si klienty vybíráš?
Zatím ke mně přirozeně přicházejí. Asi by za mnou nepřišel nikdo s nabídkou PR pro farmaceutickou firmu. Když už mě někdo osloví, tak se z 99 % trefí do toho, co mě baví, zajímá a v čem jsem dobrá.
Pokud bys zastupovala dvě značky ze stejného oboru, jak bys dokázala to promo rozdělit?
Snažila bych se na každém projektu najít něco speciálního a toho se držet. Pojmout jejich propagaci v každém případě trochu jinak. Zároveň ji načasovat tak, aby se kampaně nepřekrývaly.
Myslíš, že by ses dokázala postarat o publicitu jakékoliv značce?
Určitě ne. Marketing je strašně široký pojem a každá značka, produkt nebo služba potřebuje jinou péči. Někde si bez specializace opravdu neškrtnete. Já jsem si poměrně jistá v lifestylu, ale třeba na politický marketing bych si vážně netroufla.

Co je obecně základem dobrého PR?
Určitě kvalitní media list. Kontakty jsou opravdu alfou a omegou. A to nejenom e-maily, aby si novináři nemysleli, že jsi jen robot odesílající tiskové zprávy. Je potřeba chodit na schůzky a eventy a s novináři se potkávat tváří v tvář. Je nutné znát dobře trh, média, cílovku propagovaného produktu, umět česky – i když se to zdá jako samozřejmost, být empatická, sebevědomá, umět používat komunikační kanály, zaujmout vlastní personou… Pokud tohle člověk ovládá, mělo by se mu v PR dařit.
Předpokládám, že profesionální press kit včetně hezkých fotek a dobré tiskovky je základ. Jak se ještě snažíš novináře zaujmout?
Nebojím se používat grafiku a obrázky už v těle e-mailu. Aby to nebyla jen masa textu. Obrázek mnohdy udělá víc než text. Zásadně posílám personalizované e-maily, i když to zabere mnohem víc času. Proto je velká výhoda jednotlivé novináře znát.
A co se týče marketingu, co by měla každá značka mít, aby byla úspěšná?
To závisí na mnoha faktorech, které ale musí fungovat společně. Základem je určitě kvalitní produkt nebo služba. Můžete mít sebelepší marketing, ale pokud daná věc není dobrá, neuspějete. Zároveň musíte mít dobře zmapovanou cílovou skupinu a podle toho sestavit komplexní strategii. Nemusíte hned zasáhnout všechny kanály, ale postupně jejich síť určitě rozšiřovat.
Jak moc je pro tebe a tvou vizitku důležitý Instagram?
Pokud děláte v marketingu a PR a ještě navíc na volné noze, tak je to z mého pohledu nutnost. Určitě není potřeba to hnát do extrémů a hrát si na influencera, ale je potřeba profil aktualizovat a občas používat. Minimálně třeba kvůli sledování trendů a navazování kontaktů.
Jak při tak různorodé práci zvládáš work-life balanc?
Teď už mnohem lépe než dříve. V korporátním prostředí jsem se téměř bála zvednout ze židle o pár minut dřív, i když jsem třeba veškerou práci měla hotovou. Bála jsem se, že si ostatní budou myslet, že se flákám. To byl naprostý nesmysl. Tou dobou jsem si připadala jako pracovní otrok bez energie a radosti v životě, a právě proto jsem se pak rozhodla pro změnu. Od té doby si plně uvědomuji důležitost volného času a snažím se každý den téměř ve stejnou hodinu počítač s e-maily zavřít. A hlavně se ani v pracovním prostředí už nebojím ozvat a říci, že pro své duševní zdraví potřebuji volno. Pracuju proto, abych žila, nežiju proto, abych pracovala. Snadné, ale všeříkající motto!
Co je tvůj profesní sen nebo cíl?
Zatím nic konkrétního nemám. Přála bych si být sebevědomější a úspěšnější, ale zároveň pořád dělat hlavně práci, která mě baví. Věřím, že to tak bude, jen se nesmím bát změn, a naučit se být otevřená novým příležitostem. Uvidíme, kam mě cesty zavedou.