Dostali jste za úkol udělat rozhovor, ale absolutně netušíte, jak na to? Jak připravíte rešerši a musíte pak výsledek posílat na autorizaci? Další lekce zákulisní akademie vám poradí.
Výběr respondenta
Alfou a omegou celého rozhovoru je samozřejmě respondent. Pokud nedostanete zadání vedoucího, myslete na to, že člověk, kterého oslovíte, by měl být něčím zajímavý. Dělat něco, co aktuálně hýbe společností, či být někým, komu se podařilo něco výjimečného.
Pokud děláte rozhovor živě (do rádia nebo televize) či do podcastu, váš respondent by měl umět mluvit. Jasně, to umí každý. Ale ne každý dokáže sám o sobě a o tom, co dělá, mluvit zajímavě, vtipně, poutavě, bez opakování se, koktání a zadrhávání. A ideálně tak akorát dlouho. Tedy ani ne jednou větou, ale ani nevede půlhodinové monology na jedno téma.
Kontaktování respondenta
Dneska už je zcela běžné, že se lidé mezi sebou domlouvají na schůzky a rozhovory po e-mailu, na Linkedinu nebo Instagramu. Takže se toho nebojte. Nastiňte vašemu vyvolenému váš záměr, prozraďte mu, pro jaké médium rozhovor děláte, a navrhněte schůzku – ideálně tam, kde to bude hostovi nejvíc vyhovovat.
Není ani výjimkou, že se rozhovory dělají online (díky, Covide) nebo po e-mailu. V tomto případě si ale dejte pozor, aby respondent neodepisoval v jednoduchých větách, které pak v rozhovoru nepůsobí příliš dobře a je lepší rozhovor přepsat spíš ve stylu článku.
Jak na článek si přečtěte tady.
Rešerše
Až budete na rozhovor domluveni, pusťte se do rešerše. Zahrajte si na detektiva a přečtěte, poslechněte a zhlédněte co možná nejvíc půjde. Napište si tematické okruhy, které chcete s respondentem probrat.
Má za sebou velký úspěch? O co jde, jak se mu to podařilo a co plánuje dál? Je to populární osobnost? Zeptejte se ho na něco, na co se ho ještě nikdy nikdo nezeptal. Ne, nemusíte zjišťoval velikost jeho spodního prádla. Buďte kreativní, zamyslete se nad tím, co by chtěli vaši čtenáři vědět, ale nemají možnost to zjistit – na rozdíl od vás.
Počet otázek
Z vlastní zkušenosti doporučujeme cca dvacet otázek. Časově to vychází asi na půlhodinu až hodinu času – záleží, jak moc je respondent ukecaný a sdílný.
Jak vést rozhovor
Až se s respondentem setkáte, nejprve mu znovu upřesněte a vysvětlete, proč s ním rozhovor děláte, pro jaké médium a kdy se může těšit na výsledek. Řeknete si o kontakt, kam mu pak můžete poslat hotový rozhovor k autorizaci.
Další krok: zapněte diktafon – a řeknete respondentovi, že už nahráváte. Po úvodním small talku začněte s otázkami. Neuvádějte otázky slovy: první otázka, druhá otázka.
Poslouchejte, co vám váš host říká a reagujte na to. Doptávejte se ho a klidně přeskakujte otázky, které jste si připravili. Myslete na to, že jsou pouze orientační, nemusíte se jich striktně držet a ptát se na něco, i když teď váš respondent mluví o tom, co máte až na konci.
Až budete mít pocit, že jste s rozhovorem hotovi, zkontrolujte, že jste se zeptali na vše, co jste chtěli vědět.
Nahrávání
Diktafony už nikdo nepoužívá, takže se nebojte nahrát rozhovor na diktafon v telefonu. Průběžne si kontrolujte, že se nahrává, ať se pak nedivíte. Zapněte diktafon hned po úvodním small talku a vypněte ho až těsně před odchodem.
Ty nejzajímavější věci se často řeší až po skončení oficiální části 🙂
Přepisování
Bude to dlouhé a bude to bolet. Tak to holt s přepisováním bývá. I když už existují aplikace, které mluvené slovo přepíšou za vás, stará dobrá klasika je stejně nejlepší.
Během přepisování už totiž můžete rozhovor upravovat, nespisovná slova nahrazovat spisovnými, vyhodit vycpávkové výrazy nebo složitá souvětí nahradit jednoduššími a kratšími větami.
Editace
Rozhovor si rozdělte na jednotlivá témata. Pokud se k některému tématu dostanete během rozhovoru několikrát, dejte odpovědi k sobě. Rozhovor si po sobě několikrát přečtěte, ideálně nahlas a dbejte na to, aby odpovědi zněly uvěřitelně, tedy tak, jako by je opravdu ten člověk řekl.
Autorizace
Až budete mít hotovo, pošlete rozhovor respondentovi. Poproste ho o kontrolu a úpravu do konkrétního termínu. Pak rozhovor předejte editorovi a zkontrolujte výrazné zásahy do textu. Pak výsledek svému hostovi ještě jednou pošlete na final check.
Znovu mu poděkujte a řekněte mu, kdy rozhovor vyjde. Slibte mu, že mu pak výsledek pošlete – buď odkaz, pdfko nebo tištěný časopis.
Autorizace není povinná, ale je velmi žádoucí.
Pokud bude potřeba, poproste svého respondenta také o fotografie nebo informace o něm pro medailonek.
I když vám to možná na začátku nepůjde, budete nervózní a přepisování vám zabere několik hodin, věřte nám, že s každým dalším rozhovorem vám to půjde líp a líp!