Závěrečným dílem naší zákulisní akademie se pravděpodobně dostáváme k tomu nejzajímavějšímu, co novinářskou práci vůbec provází. Eventy, presstripy a samozřejmě dárky.
V minulém článku jsme si vysvětlili rozdíl mezi novinářem a PR manažerem, nyní je na čase poodhalit zákulisí momentů, na kterých se potkávají tito dva lidé nejčastěji. Tiskové konference a press eventy se konají nejčastěji při příležitosti uvedení nového produktu, stanoviska, kolekce, limitované edice nebo jakékoliv další skutečnosti, kterou společnost chce komunikovat veřejnosti.
A tak není divu, že mezi pozvanými jsou především novináři a influenceři. Je potřeba si totiž uvědomit, že právě média dokážou v jeden konkrétní čas oslovit tak velké množství lidí.
Proč se vůbec takové akce dělají?
Velkou výhodou těchto setkávání je především osobní kontakt mezi novinářem a PR manažerem, který je, jak víme, nenahraditelný. Představovaný produkt si lépe zapamatujete, získáte o něm více informací než například z tiskové zprávy a také se potkáte s kolegy z oboru. Vše si můžete vyzkoušet, osahat a probrat se všemi zúčastněnými a dost často i se samotnými tvůrci.
Pokud se jedná například o tiskovou konferenci vlády, její největší přidanou hodnotou je čas na konci, který je věnovaný dotazům novinářů na politiky. Zde se dost často otevírají i témata, jež sice nejsou hlavním předmětem tiskovky, ale díky bezprostřední komunikaci a spousty kamer na ně veřejní činitelé nějak odpovědět musí.
Jak to tam vypadá
Tiskovou konferenci ministerstva, vlády nebo jiné státní instituce si asi umíte díky záběrům z televize představit. Mnoho kamer, pár stolů s mikrofony a židle pro novináře. Co se týče lifestylověji laděných eventů, tak ty dost často vídáme na sociálních sítích. Není divu, většinou jsou velmi #instafriendly.
Po velmi milém osobním uvítání PR manažera s welcome drinkem v ruce usedáte ke stolům či na židle před „pódium“, kde se následně prezentují informace o produktu, kvůli němuž jste přece tam. Někdy jsou tyto prezentace zábavné, interaktivní, někdy zase dlouhé a plné čísel a v poslední době se dokonce stává, že prezentace chybí úplně.
Co ale na eventech známých a prestižních značek rozhodně nechybí, jsou krásné dekorace a čerstvé květiny. Vše od místa, vína, až po catering a zábavu je vyladěno do posledního detailu. Zažila jsem už i takové eventy, jejichž součástí byla několikachodová večeře v luxusní restauraci, nebo zážitky v podobě jízdy na šlapadlech, večeře v oblacích nebo možnosti nechat si udělat tetování.
Cíl píáristů je jasný, co nejvíce novinářům zpříjemnit tento čas a zanechat na něj i na produkt jen ty nejhezčí vzpomínky. O těch se pak totiž píše skoro samo.
Jedeme na výlet
Poněkud osobnější variantou tiskových eventů a konferencí je pozvání novináře na takzvaný press trip. V překladu to znamená, že vás firma pozve na výlet či menší dovolenou. Většinou se jedná o výpravu do zahraničí za účelem ukázky procesu tvorby a výroby produktu, speciální události, jako je například zahraniční fashionweek, nebo možnosti vyzkoušet si řídit auto na delší vzdálenost.
To vše samozřejmě za doprovodu PR manažera, který vám dokáže zprostředkovat rozhovor se zajímavými lidmi ze zahraničí nebo vám ukázat místa, jež v Česku nenajdete.
A jak je to s dárky?
Kdo by neměl rád dárky. A i když mohou být malé pozornosti, které často na eventech dostáváte, vnímány i jako úplatky, podívejme se na to i z druhé strany. Pokud máme udělat objektivní recenzi na knížku, parfém nebo rtěnku, je dobré, abychom ji nejdříve vyzkoušeli sami na sobě.
Kdyby si měl novinář každou z těchto věcí kupovat, mnohdy by mu na ně nestačila ani celá měsíční výplata. Z naší zkušenosti jsou dárkové taštičky součástí každého z eventů a dle nás není sebemenší důvod, je nepřijmout.