Víte, kde novináři pořád berou nová témata? Jak se o novinkách dozvědí jako první? Co má PR manažer vlastně na starosti? A jak vůbec vztah novinářů a píáristů funguje? Další díl zákulisní akademie právě začíná.
Kdo je to PR manažer?
Jak už napovídá zkratka PR, tedy public relations, PR manažer je člověk, který má na starosti vztahy s veřejností, nejčastěji s médii. Komunikuje s novináři, píše a následně rozesílá tiskové zprávy a svým chováním buduje dobrou (nebo špatnou) pověst firmy.
Co dělá PR manažer?
Píárista pracuje buď jako in-house zaměstnanec jedné firmy, nebo dělá pro agenturu a má na starosti více klientů, nebo pracuje jako freelancer a sám si vybírá, komu se bude o propagaci starat.
Píárista by měl umět skvěle česky a to jak slovem, tak písmem. Tiskové zprávy a e-maily jsou jeho denní chleba. Novinářům rozesílá e-maily s novinkami, aktualitami nebo více či méně exkluzivními nabídkami, například na rozhovor či reportáž.
Přečtěte si rozhovor s PR manažerkou Natálkou Šebkovou tady.
Jak píáristé spolupracují s novináři?
Kvalitní a aktuální media list (seznam kontaktů) je alfou a omegou každého píáristy. Na základě něho se píárista rozhoduje, co se kterému novináři hodí, co ho bude nebo nebude zajímat a čím a jak mu může pomoci.
Bohužel většina PR manažerů rozesílá tiskové zprávy stylem ctrl c, ctrl v. Absolutně ignorují zaměření daného média či specializaci konkrétního novináře. Neoslovují novináře jménem, ale používají obyčejné „Dobrý den” (v tom lepším případě) nebo „Milá redaktorko, milý redaktore” (v tom horším).
Dobrý píárista se pozná tak, že e-maily rozesílá každému novináři zvlášť, nezahlcuje ho zbytečnými informacemi, které novinář nevyužije. Například módní redaktorce neposílá tipy na nejlepší zahradní sekačky.
K tiskové zprávě (kde jsou všechny informace a naopak žádné chyby) přiloží kvalitní fotografie a snaží se být novináři co nejvíce nápomocný. Dobrý píárista si novináře hýčká. Čas od času ho pozve na kávu nebo na snídani, posílá mu drobné dárečky a vouchery nebo produkty k otestování a zkrátka dělá své značce to nejlepší jméno.
Novináři za to pak dávají této značce přednost před jinými – samozřejmě pokud je to relevantní. Právě díky tomu, že mají od píáristy kvalitní podklady, mohou je využít, a rádi to udělají.
Novináři se s PR manažery potkávají nejen na pracovních snídaních, ale také na press tripech, eventech nebo tiskových konferencích. O tom si můžete přečíst zase příště.