Influencerka známá jako Ejvi Freedom, produkční a spolumajitelka eventové agentury Sparkle Events Eva Mchitarjan se rozpovídala o tom, kolik dnes svatby průměrně stojí, co je na plánování nejhorší i jaký nejbláznivější požadavek musela řešit.
Jak jsi se dostala k práci svatební koordinátorky?
Dělala jsem několik let produkční a vždycky mě bavila organizace akcí. Jelikož jsem zároveň takový snílek a mám ráda krásné věci, plánovat svatby mi přišlo jako ta ideální cesta. Navíc tomu osud chtěl tak, že já i ségra, se kterou jsme agenturu založily, jsme se v tu dobu ocitly jako hosté na svatbách, kde to úplně nefungovalo, kde byl chaos, nevěsta lítala mezi dodavateli, nehrála hudba a když jsme si to vyprávěly, řekly jsme si, že tohle už nedopustíme. A tak jsme se pustily do svateb, aby si nevěsta a ženich svůj den užili naplno.
Jak náročné byly začátky?
Měla jsem velkou výhodu v základně svých sledujících na instagramu díky blogování, ve kterém jsem se už dlouho pohybovala, a byla tak lidem známá. Mé čtenářky rostly se mnou, a tak byly často ve věku, kdy zrovna svatba bylo jejich téma, a obrátily se na nás. Naše první klientka byla moje sledující, která se mě ptala na tip na koordinátorky. V tu dobu jsme se ségrou agenturu teprve plánovaly a chystaly, ještě jsme neměly finální ani název ani spuštěné sítě, web, a tak jsme jí o našem plánu řekly a nabídly se jí, že jim svatbu uděláme zadarmo. Potřebovaly jsme nějak začít a byla to pro nás skvělá přiležitost. Já jsem přetavila své zkušenosti z práce produkční, ségra je zase skvělá v kreativní práci. Netroškařily jsme, hned to byla svatba o 100 hostech s komplet celou organizací, výzdobou a koordinací. A pak už se to začalo nabalovat samo.
Jaké jsou ideální předpoklady pro práci svatební koordinátorky?
Věřit v manželství a svatby jako takové, protože to zkrátka vyžaduje trošku jiný přístup než organizování například komerčního eventu. Je samozřejmě potřeba komunikace, empatie, flexibilita. A bezpochyby organizace, kdy se musí umět naplánovat x úkolů, dodavatelů, činností k jednomu dni, který je prostě daný a není možné to zopakovat, přesunout, udělat znova… Prostě se to musí povést. A nebo se musí umět řešit v danou situaci vše pohotově a s klidem.
Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?
Kromě svateb pracuji externě v médiích a taky jako influencer, takže každý můj den je jiný. A vlastně ani u té práce svatební koordinátorky nemám nikdy úplně běžný opakující se den. Jednak každá svatba je jiná a má jiný rozsah práce, a taky záleží, jestli se jedná teprve o jednání s potenciálními klienty (nevěstou a ženichem) nebo zda už jsme v procesu plánování a domlouvání dodavatelů, vytváření konceptu, plánování výzdoby. Nebo jestli se jedná už o svatební den. K tomu je taky samozřejmě spojená práce s vedením firmy, takže řešíme sociální sítě, emaily, faktury, objednávky, rozpočty. Není to jen o té kreativitě.
Co všechno obvykle zařizuješ před svatbou a co v den D?
S klienty si vydefinujeme rozsah naší práce. Jsme se ségrou totiž jednak schopné zajistit komplet vše od A do Z, ale není problém na nás nechat jen určité části, kdy si další body zajišťují po své ose nevěsta s ženichem. I tak ale musíme být v úzce spolupráci, abychom o všem měly přehled. Dopředu každopádně řešíme termín, lokaci, dodavatele, svatební koncept, výzdobu, grafiku a tiskoviny. V den D je to pak už komplet servis, kdy většinou den předem navážíme věci na lokaci a něco už chystáme, další den pokračujeme v dekorování a přípravách svatebního místa, k tomu jsem v úzké spolupráci s dodavateli, kteří přijíždějí v různé časy a mají různá zadání, pak je to příjezd hostů a být jim k dispozici, pokračuje to koordinací před obřadem a při něm. Dále dohlížení na program a celkový hladký průběh, aby nikomu nic nechybělo, všichni byli spokojeni, jsme k ruce nevěstě dokud je potřeba, což bývá většinou do večera, a druhý den ráno z lokace sklízíme náš nábytek, dekorace a odvážíme.
To je docela zápřah… Co je na tvé práci nejhorší a co naopak nejlepší?
Nejhorší je, že spousta potenciálních klientů si dopředu nedokážou představit, kolik naše práce obnáší času, know-how, činností, network, mají nereálný rozpočet vůči svým požadavkům a nechtějí zaplatit za naše služby. Pak si svatbu udělají sami a často slyšíme nářky poté, že kdyby to věděli, že příště by si rozhodně služby agentury zaplatili, ale to už je bohužel pozdě. Naopak nejlepší je jednoznačně výsledek, šťastní novomanželé, krásný svatební den, uvolněná atmosféra, spokojení hosté, hladký průběh dne, kdy se všichni bezstarostně baví a užívají si maximálně ten výjimečný den.
Ty sama jsi napsala a v roce 2017 vydala knihu Svatební přípravy podle Ejvi. Je něco, co bys dnes napsala jinak? Nebo to vidíš pořád stejně?
Dlouho jsem ji nečetla. Ale když jsem jí vydávala, byla jsem s ní opravdu moc spokojená. Napsala jsem ji tak, jak jsem to v tu dobu cítila. Jak to tak bývá, spousta věcí se tak jako tak trochu mění, posouvá, vyvíjí, a to ne jen zkušenostmi, ale i celkově dobou, trendy, vlivem okolí. Knížku jsem napsala ještě než jsem agenturu založily. Byl to takový první krůček. Je pojatá i jako plánovač a je v ní shrnuto na co vše nezapomenout, včetně různých mých zkušeností a poznatků. Já sama jsem svatbu chystala se svatebními koordinátorkami a vím, že to bylo nejlepší rozhodnutí, i to v knížce několikrát zmiňuji.
Udělala bys dnes s těmi zkušenostmi něco jinak?
Neudělala. Bylo to naprosto perfektní! Naopak z těch vzpomínek často čerpám inspiraci.
Co dělá svatbu jedinečnou?
Atmosféra. A tu nejvíc utváří nevěsta, ženich a hosté.
Který trend je teď mezi nevěstami nejoblíbenější?
Hodně je oblíbený takový přírodní uvolněný styl. Stále hodně letí eukalyptus, pudrové odstíny, většina našich klientů vyhledává moderní stodoly s příjemnou zahradou.
V jakých částkách za svatební den se dnes pohybujeme? Jaký je průměr?
To je opět hodně individuální. Nejvíc záleží na lokaci a na počtu hostů. Stačí si spočítat třeba to, že průměrně to vychází cca 2500 Kč na hlavu za catering se základním pitím, takže je pak rozdíl, jestli je svatba o 30 hostech nebo o 150. Proto, když za námi někdo přijde s tím, že bude mít 150 hostů a chce se vejít do 200 tisíc za svatbu, tak jim musíme sdělit, že je to nereálné. Celkově také záleží na požadavcích klientů. Na celkovou cenu má určitě vliv například rozsah květinové výzdoby, volba doprovodného programu, nábytek, šaty, prstýnky, což je pokaždé jiné. Navíc dnešní doba je samozřejmě poznamenaná zdražováním. Řekněme, že svatby našich klientů se pohybují většinou tak od 500 do 800 tisíc. Někdy je to méně, někdy více.
Co je při organizaci svatby největší stres?
Počasí. To je totiž to jediné, co nedokážeme naplánovat a ovlivnit. Jediné co můžeme, být vždy připraveni na variantu s deštěm a vědět co dělat. A celkově je to pak o pohotovosti, umět jednat v krizových situacích, když například nedorazí nějaký dodavatel, nebo má zpoždění, nebo se zhroutí dort… Někdy je také stres, když probíhají přípravy na lokaci, kde byla den předtím jiná svatba, a čas na přípravu té naší je velmi omezený. Když se k tomu pak přidá ještě brzký obřad, tak kmitáme, aby vše bylo nachystáno.
Jaký nejbláznivější požadavek klientů jsi řešila?
Zatim jsme se nesetkaly s tím, že by chtěl někdo něco úplně šíleného. Možná nás to teprve čeká. Jedna nevěsta nám připravila podrobný scénář svatebního dne a když jsme četly bod, že po obřadu nevěsta s ženichem vypustí holuby a ti obkrouží kostel dokola, tak jsme věděly, že nebude v našich silách tohle uhlídat. A taky že ne. Holubi si to štrádovali rovnou čarou pryč.