Na koncert do kina. Jak turné Eras Tour hýbe světovou ekonomikou?

O Eras Tour slyšeli i ti, kteří třiatřicetileté americké zpěvačce Taylor Swift příliš neholdují. Její turné totiž hýbe nejen hudebním světem, ale i světovou ekonomikou.

In her concert era

Taylor vyrazila v březnu tohoto roku na turné s názvem Eras čítající 146 koncertů na pěti kontinentech. Podle The Wall Street Journal se jedná o nejdražší a technicky nejambicióznější turné 21. století – od srpna 2023 je Eras Tour také druhým nejvýdělečnějším turné všech dob, před ním už je jen Farewell Yellow Brick Road Eltona Johna.

Nákup vstupenek ale není jen tak, musíte se totiž zaregistrovat do pre-sale programu, ani tam ale není možnost nákupu zaručna – například v Kanadě se do programu registrovalo přes 30 milionů zájemců, což je 77 % celkové kanadské populace.  

Koncert za 30 tisíc

Vstupenky se tak často přeprodávají a průměrná resellová cena vstupenek je 1607 dolarů, tedy skoro 38 tisíc korun. I při původní ceně je ale průměrná útrata diváků 1300 dolarů, tedy 30 tisíc korun. Kromě lístků totiž utrácí v průměru stovky dolarů za outfity, za jídlo a pití. Není proto divu, že si Taylor vydělá za každý koncert circa 5,7 milionů dolarů, tedy přes 130 milionů korun. (Což je mimochodem více než si 48 % hráčů NBA vydělá za celý rok.)   

Nebavme se ale jen o čistém zisku – jen ve Spojených státech vygenerovalo turné spotřebitelské výdaje v hodnotě téměř pět miliard dolarů. Kdyby tedy byla Taylor Swift ekonomikou, byla by větší než 50 zemí! A nárůst v tržbách zaznamenávají kromě hotelů či restaurací také obchody s flitry, průhlednými kabelkami (které jsou při vstupu do areálu jediné povolené) či náramky – o nich totiž zpívá Taylor vYou’re on Your Own, Kid, a tak se staly povinnou výbavou všech návštěvníků. 

Na koncert do kina

Koncert v kalifornském SoFi stadionu se rozhodla Swift natočit a následně distribuovat v kinech pro všechny, kdo si lístek na koncert nestihli koupit. A že takových případů bylo – průměrně se totiž jednotlivé zastávky s kapacitou 70 tisíc diváků vyprodaly za několik minut. 

Téměř tři hodiny dlouhý film jen v předprodejích v USA vydělal za první den 37 milionů dolarů. Za první víkend byla částka na téměř 128 milionech dolarů, a Eras Tour se tak stal nejvýdělečnějším koncertním filmem všech dob překonávající Justina Biebera a jeho Never Say Never z roku 2011. Sorry, baby!

All the Chapters

Navíc díky tomu, že na turné a ve filmu Swift prochází jednotlivými érami své 17leté hudební kariéry a vrací ke všem svým deseti albům, vzrostly streamy Taylor Swift na platformě Spotify o 79 %. Momentálně se třiatřicetiletá zpěvačka pyšní více než 100 miliony měsíčními posluchači.

Swift je navíc jedna z mála, která i v roce 2023 vyprodává CD a vinyly, které se pro Swifties staly sběratelskými předměty. Například čtyři z pěti různých obalů alba Midnights společně tvoří ciferník. A možná i proto se Midnights s 945 000 prodanými kopiemi stalo nejprodávanějším fyzickým albem od roku 1991.

Taylor Swift se tak v přímém přenosu stává více než jen hudební ikonou. Postupně vytváří své vlastní univerzum, které se stává součástí kultury i ekonomiky a kulturním fenoménem, který tvoří svůj vlastní svět, do kterého (díkybohu!) máme my všichni pozvánku.

Josefína Joštová

Mám ráda lidi plný barevných myšlenek a černý kafe a humor. Učím se španělsky, protože plánuju důchod strávit na prosluněný španělský pláži se sangríou v ruce. Do tý doby toho ale chci ještě hodně stihnout a po cestě se toho ještě spoustu naučit. A alespoň část z toho tady s váma sdílet.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *