Piaristi in the wild. Jaké jsou podle nás nejčastější chyby v PR?

Jako novinářky máme jednu skvělou možnost, a to být v přímém kontaktu s PR manažery a manažerkami. A navzdory studiu PR a marketingu nám nad jejich praktikami občas zůstává rozum stát.

Dělat kvalitní PR je samozřejmě náročné, přesto možná jednodušší, než by se mohlo zdát (doporučujeme například tento článek). V hodně velké zkratce stačí být pořádný, stát si za svým slovem a neztrácet lidskost. A takové PR manažerky a manažery bychom v Česku opravdu spočítali na jedné ruce. Do jakých skupin bychom rozřadili ty zbylé PRisty my?

Uháněč

Pošle první email, pošle druhý email, píše smsku, volá. Nerespektuje, že se novináři dané téma třeba momentálně nehodí nebo zkrátka nemá zrovna čas se zaslaným materiálům věnovat.

Duch

Klasický příklad PR manažera, který vás osloví s nabídkou rozhovoru. Vy s nadšením odpovíte, že máte zájem a poprosíte o možnou schůzku případně e-mail či fotografie a – nic. Manažer už se zkrátka neozve. Případně se ozve za půl roku s další nabídkou. I mean… naprosto to chápeme, každopádně když vám přesně za to odepisování někdo platí, asi by stálo za to si ten mail projet i víckrát než jednou za uherský rok.

Lakomec

Takovým nepsaným pravidlem je, že vztah mezi novinářem a PR manažerem se buduje i skrze menší či větší dárky, jinak známé jako produkty či akce k otestování. Jak by jinak novinář mohl vědět, že ta nová restaurace je opravdu skvělá nebo že ten krém na vrásky fakt funguje? Bohužel ale mnoho PRstů jen rozesílá tiskové zprávy, očekává od novináře výstupy, ale nikdy nepošle ani balzám na rty. Smutné.

Učitel

Ano, i takoví se najdou. V praxi to vypadá tak, že si nebere žádné servítky a bez okolků je schopný novináře poučovat naprosto povýšeným tónem o tom, jak vlastně role novináře funguje a kde udělal novinář chybu. Rádi bychom to ale uvedli na pravou míru – PR manažer má být jakýmsi prostředníkem mezi značkou a novinářem, potažmo čtenářem daného média. Což tedy taky znamená, že má být novinářovi k ruce, poskytnout mu veškeré informace i materiály. A ne ho poučovat o chybách a jednat tak, jako kdyby ona značka byla jeho. Není. Pouze se jí stará o publicitu. A tak by to mělo vypadat.

Přislíbitel

Pozvánka na akci? Bude! Propojení s klientem? Taky bude! Produkt na vyzkoušení? Bude, bude, bude! Ale kdy, to už je záhada.

Zmatenec

Tisková zpráva vám sice přijde, stejně jako pitch na zajímavý rozhovor či článek. Problém ale je, že jsou v tiskovce čtyři chyby, odkaz na dropbox nefunguje a ještě vás v úvodu osloví špatným jménem. To se pak ten obrázek o PRistovi utvoří sám, ať chcete, nebo ne…

Fame chaser

To je takový PRista, který svou práci odvádí dobře, pouze jedná-li s osobou se 100 tisíci odběrateli případně s někým, kdo je zrovna cool. Ale novináři? Kteří nejsou influenceři? Nebo nespí s tím správným člověkem? Tak na ty se může zvysoka… víteco.

Tímto článkem bychom také chtěly poděkovat těm, kteří to podle nás v Česku dělají opravdu dobře. Jmenovitě Olze a týmu z Artspeak, holkám Píáristů, Friendly Friends, Kateřině z Topic PR, týmu KW Creative, Lee Gürtlerové z PR Lounge, Barče Štěpánové z M Consulting a mnoha dalším.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *