Chcete mít víc práce a lepší nabídky? Zapracujte na osobní propagaci

Pokud toužíte po lepším, bohatším a úspěšnějším životě, musíte pro to něco udělat. A ne, jen tvrdě makat opravdu nestačí. Zapracujte i na něčem, co se vám zatím možná dělat nechtělo – osobní propagaci. Uvidíte, že nabídky na práci snů se jen pohrnou!

Možná jste se nad tím doposud nezamýšleli – třeba jste ani neměli důvod – ale pokud si přejete, aby se váš profesní život někam posunul, jen čekat a makat do úmoru opravdu nestačí. Pokud chcete, aby k vám přicházely nové nabídky a to ideálně minimálně o jednu třídu výš, bude to chtít trochu aktivity v sektoru sebepropagace.

Jestliže totiž nikomu neřeknete o tom, co děláte, nebudete mluvit o tom, co se vám povedlo, jaké úspěchy za sebou máte a na čem zrovna pracujete, nikdo se to nejspíš nedozví. A vaší mámu fakt nepočítáme.

Představte si sebepropagaci jako takový motivační dopis na více kanálech. V něm přeci také personalisty přesvědčujete o tom, jak jste dobří a že to právě vy jste nejlepší kandidát na novou pozici. A v rámci self promotion je to stejné. Jen přesvědčujete někoho, kdo zatím není vidět, jen číhá a čeká, až mu tyhle informace o vaší dokonalosti naservírujete na podnose zvaném Instagram či LinkedIn.

Nejlepší značka na trhu práce jste vy

Osobní značka není jen vaše dobré jméno. Je to soubor několika důležitých věcí. Obecně můžeme ale říci, že je to celková stopa, kterou v lidech zanecháte – v těch, se kterými pracujete, komunikujete nebo se kterými se jen potkáváte. Osobní značka je taky výsledkem proaktivní komunikace – zkrátka musíte na ní pracovat a snažit se, mít promyšlenou strategii a jasný cíl.

Už ovládáte networking? 5 tipů, jak na něj

Zároveň je její budování postupné a dlouhodobé, proto nechtějte výsledky hned, budete akorát frustrovaní. Osobní branding se každopádně vyplácí v časech krize, ale i v období kariérního růstu.

Jak na to?

Že byste měli na svém self promu zapracovat už jsme si vysvětlili. A teď si řekneme, jak to udělat. Nejprve budete pravděpodobně bojovat se strachem, studem nebo s pocitem, že jste přeci úplně nudní, nezajímaví, nic neděláte, neumíte a nikoho nezajímáte. Ehm, jasně.

Nebudeme si hrát na doktorku G., abychom vás přesvědčili o opaku, my jenom víme, že každý člověk je něčím zajímavý. A je úplně jedno, zda pracujete jako freelancer nebo jste zaměstnaní, na vás a vaší práci se určitě dá najít spousta témat, o kterých byste mohli říct světu.

Pokud tedy máte problém s tím, že se stydíte nebo nevíte, jak na to, přemýšlejte a hledejte inspiraci. Co to znamená v praxi?

  • Podívejte se, jak to dělají ostatní. Najděte si profily a knížky lidí, kteří vás něčím inspirují, a podívejte se, jak na své sebe propagaci pracují. Mají vlastní web? Posílají pravidelně newsletter? Jsou aktivní na Instagramu? Dávají pravidelně příspěvky na LinkedIn?
  • Udělejte si content plán. I když si myslíte, že jste nejnudnější člověk ve vesmíru, určitě i vás něco baví a něčemu rozumíte. Sepište si tedy seznam témat, o kterých můžete na svých kanálech něco napsat nebo říct. A určitě to nemusejí být jen pracovní témata. Úplně klidně můžete do světa hlásat o každém novém jídle, které ochutnáte, nebo výletě, který podniknete.
  • Dejte si cíl. Abyste mohli své následující snažení nějak kontrolovat a průběžně hodnotit, podívejte se, jak na tom teď jste. Kolik máte sledujících nebo jak rozsáhlou máte síť kontaktů. A zároveň si dejte alespoň orientační cíle. Kolik dalších lidí by vás mělo sledovat a kdo konkrétně, jakou pracovní nabídku byste chtěli dostat a s kým byste si přáli se seznámit.

Jaké máte možnosti?

Vaše komunikace směrem ven by měla být konzistentní a sjednocená. Najděte si svůj styl. Máte rádi černý humor? Sem s ním! Rádi kreslíte a neradi píšete? Dělejte to! Není nic horšího, než když budete jen suše někoho kopírovat, ale s vaší osobností nebude mít váš profil pranic společného.

Kde můžete nejčastěji komunikovat se světem?

  • newsletter
  • Instagram / Facebook
  • web
  • LinkedIn
  • podcast / Youtube kanál

Jaká je budoucnost sociálních sítí? Čtěte tady

Pokud chcete zapracovat na osobní značce, měli byste ale mít zmáknutý taky networking, mít svůj styl – a to jak v oblékání a v komunikaci, tak ve vizuální prezentaci, umět prezentovat a vést porady a mít alespoň základní přehled o českých médiích a vědět, jak s nimi komunikovat.

Čím začít?

  • aktualizovat CV
  • aktualizovat bio na Instagramu
  • aktualizovat profil na LinkedInu
  • nastavit si podpis v e-mailu – samozřejmě s proklikem na vaše sítě a kanály
  • sepsat si seznam vašich témat
  • připravit content plán na následující měsíce
  • nastavit si jasné a konkrétní cíle

Co si přečtěte

Jak na sítě

Sice už trochu starší knížka, ale ve spoustě věcech pořád hodně nadčasová. Minimálně v ní pochopíte principy a zásady sociálních sítí obecně i samostatně a ujasníte si, co byste na ty sítě měli pořád dávat.

Vy jako značka

Praktický návod pro všechny, kteří to s tím self promem myslí vážně.

Začněte s Proč

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč děláte to, co děláte? Kniha pro ty, kteří sami podnikají, budují, vedou či teprve plánují, že se do něčeho pustí.

Anna Basiková

Hodně čtu, nepiju kafe, miluju cestování, řezaný kytky, podzim a dlouhý procházky po lese. Učím se švédsky a taky znakovku. Napsala jsem knížku, píšu články a taky dělám v PR a trochu v marketingu. Nikdy mě nenapadlo založit vlastní časopis, ale díky bohu se to stalo. Přeju si, aby vás to tu bavilo.

Doporučené články

1 komentář

  1. Opravdu skvělý článek!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *