Nosíme je všichni, ale ne každý v nich vidí obchodní potenciál. Přitom se na teniskách dá založit celkem slušný byznys. Nejde však o klasický retail, jak by se očekávalo. V tomto případě bohatnou i překupníci alias reselleři.
Fenomén přeprodávání tenisek obchodování s limitovanými kousky sportovních značek začal na přelomu 80. a 90. let. Tehdy (hlavně v USA) vzrostla obliba značek Nike, adidas nebo Jordan.
„Velkou měrou se o to zasloužil právě Michael Jordan a jeho spolupráce s Nike. Tenisky Air Jordan byly jedny z prvních, které v lidech vzbudily touhu se ke konkrétním botám dostat. Dalším milníkem v teniskové historii je rok 2005 a release tenisek Nike SB Dunk Staple Pigeon NYC,“ popisuje kořeny resellu Daniel Klíma, kurátor a head of communication platformy FlexDog.cz.
Tenisky Nike byly tak chtěné, že se fronty na ně v newyorských ulicích dostaly na přední stránky novin. Dnes se přeprodávají za zhruba 38 tisíc dolarů.
„Trh s přeprodáváním tenisek od doby limitovaných releasů prudce vzrostl. Odhadovaná velikost trhu je nyní okolo šesti miliard dolarů. Prognózy ale odhadují, že v roce 2030 už půjde o 30 miliard dolarů. Významnou roli v tom hraje i skutečnost, že se stále zjednodušuje možnost prodávat tenisky globálně a online prakticky na pár kliků,“ konstatuje Klíma.
Všechno frčí online
Většina značek pravidelně vydává speciální limitované edice tenisek s omezeným počtem kusů – většinou od 16 do tisícovky, a tak je jasné, že se na každého zkrátka nedostane. A právě možnost obchodovat s keckami přes počítač či telefon způsobila v tomto odvětví úplnou revoluci.
Před obchody se už dávno nestanuje, což je sice pohodlnější, ale horší pro byznys. S každým dalším online připojením vaše šance koupit ten vysněný pár rapidně klesá.
„Dřív se do obchodu dostali opravdu jen ti, kteří si vystáli frontu. Ale teď, když se v rámci aplikace, kde probíhá losování o limitované kouseky přihlašuje pomocí jména, platební karty a skrze formulář či aplikaci, je daleko větší konkurence a nižší šance na možnost nákupu,“ doplňuje Klíma.
„Obchody mají většinou svůj vlastní raffle systém (loterie),“ vysvětluje Vojta Čep ze Section, prvního resell storu v Česku. „Málo releasů v dnešní době zažije pravý FCFS (first come first served) release s frontou a lidmi, co na boty kempujou přes noc. Takový releasy má u nás snad už jen Footlocker,” dodává.
Jak si tedy teniskami vydělat?
„Nejjednodušší způsob je zkusit štěstí v rafflu. Koupit limitované tenisky a ideálně je během pár hodin nebo dnů prodat se ziskem,” radí Dan Klíma. Zisk většinou bývá od pár do několika desítek procent.
Tenisky se dají držet ale i o dost déle než jen pár hodin. Pokud vsadíte na správný pár, po pár měsících či letech můžete na své koupi vydělat i stovky procent. Ovšem není pravidlem, že čím déle tenisky držíte, tím větší je zisk.
„Vždy záleží, o jaký konkrétní model jde a jaký počet kusů se dostane do prodeje. Pro Nike dobře fungují spolupráce se známými umělci, jako je Travis Scott, nebo prémiovými značkami Louis Vuitton či Off-White. V adidasu sází hlavně na spolupráci s Kanye Westem, který má vlastní řadu tenisek adidas Yeezy,” popisuje Dan.
Vznikají tak kamenné obchody, kde se tenisky ze sekundárního trhu prodávají, tedy například i Section. Resell obchody chtějí držet limitovaných tenisek co nejvíce, aby uspokojili vysokou poptávku. Zatím je ale stojí daleko víc peněz samotné podnikání.
‚‚Na trhu jsme my a soukromníci. Což ale často bývají zběhlí lidé v IT, kteří mají programy na nakupování nebo vstupy do slosování o tenisky. Většinou celý den sedí u počítače, nakupují tenisky za retail (maloobchodní cenu) a pak přeprodávají za víc,” říká Zbyněk Ráček ze Section.
Právě v Section to funguje podobně, jen s tím rozdílem, že oni tenisky nakupují přímo od lidí, kteří si je koupili jako první od retailera a dali si na ně provizi. Potom boty prodávají s další provizí. „Často se ale stane, že někdo přijde, koupí si od nás boty a dokáže je prodat s dalším profitem,” dodává Zbyněk.
Které koupit?
Přemýšlíte, že byste do toho šli a zkusili si díky teniskám přivydělat? Jako každý správný investor byste měli své portfolio diverzifikovat. Třeba proto, abyste při propadu trhu nepřišli o všechno. Jako u akcie musíte předpokládat, jakou tenisku koupit, aby se vám to brzy vyplatilo, protože ne z každé tenisky zbohatnete.
„Do každé tenisky se samozřejmě investovat nevyplatí. Pokud majitel hledá tenisku, která mu vynese víc než jeho spořicí účet, je potřeba si vybrat správně,” upozorňuje Dan Klíma.
Které tedy vybrat? V poslední době se vyplatí například tenisky Air Jordan 1. Vyšší výnos vám dá ale edice ve spolupráci s Travisem Scottem a značkou Fragment. Na druhou stranu spolupráce značek Nike a Patta z roku 2015 stojí nyní přes 2500 dolarů, zatímco ta stejná spolupráce z roku 2021 stojí desetinu. Také u tenisek platí, že jakmile se stane zboží dostupnějším, jeho sběratelská hodnota klesá,” dodává.
Největší šanci na zhodnocení mají tenisky, které vznikly ve spolupráci značky se známým umělcem, dále tenisky, které byly vydané ke speciální příležitosti, nebo tenisky, u kterých poptávka výrazně převyšuje nabídku.
To se za poslední dobu povedlo například značce New Balance, která spolupracuje s newyorskou značkou Aimé Leon Dore. „Jakmile se tyto tenisky staly trendy a zvýšila se po nich poptávka, jejich cena na resell trhu začala prudce stoupat,“ říká obchodník.
Co byste měli vědět dál? „Pokud chcete tenisky někde prodat, určitě je nenoste. Resell tenisek není to stejné jako váš oblíbený vintage store. Na novém majiteli je rozhodnutí, zda si tenisky obout, nebo je držet a v budoucnu je zkusit znovu prodat,” radí Dan.
Co ovlivňuje cenu tenisek?
- Jsou nošené
- Nejsou kompletní, například chybí originální krabice (box), nebo je poškozená, chybí druhé tkaničky (pokud tam mají být)
- Nedokážete doložit, kdy a kde jste je koupili
- Značka vydá třeba po roce stejné tenisky ještě jednou