Jsou momenty, které si vysníte už jako malí a když se splní, žijete z nich do konce života. Nestydím se za to, že pro mě to byl nákup šperku ve známém americkém klenotnictví. Probíhalo to ale podle mých představ?
Baví nás poodkrývat zákulisí všeho, co se na první pohled může zdát tajemné a možná až nedostupné. Když jsem poprvé ve 13 letech procházela Pařížskou ulicí v Praze, vejít do některého z butiků pro mě tajemné a nedostupné rozhodně bylo.
Kdo by býval řekl, že o deset let budu z jednoho z nich vycházet s mým prvním luxusním šperkem v ruce. Ale hezky popořádku. Bylo to tak růžové, jak jsem si představovala? A jak vlastně takový luxusní nákup probíhá?
Symbolika, nebo povrchnost?
Týden předtím jsem nemohla spát. Možná to byla euforie z právě dokončených státnic, které mě stály tři roky života, litry slz, tisíce hodin spánku a několik přátelství, ale nejspíš to bylo z představy toho, že i já, stejně jako Audrey Hepburn, brzy vejdu do tyrkysového království.
Chápu, že to někomu bude znít šíleně a možná si říkáte, jak je možné, že se mnou materiální věci dělají takové divy, ale od deseti let jsem četla časopis Elle, hltala módu, znala její historii, tváře a orientovala se ve všem luxusním, jako bych si to každý den kupovala.
Módní a šperkařské domy a věci od nich pro mě nikdy nebyly pouhými povrchními věcmi, ale symbolem toho, že jsem to dokázala. Vnímám je také jako poctu řemeslu, připomínku poutavých příběhů značky a baví mě také to, že v sobě ukrývají odkaz na ty nejodvážnější a šikovné lidi vůbec.
Doteď pro mě každý pohled na mé designérské šperky a kabelky vyvolává pocit štěstí, ale i pokory, protože zhmotňují mé roky píle, studia i práce, a tak k nim i přistupuji. Vím, že jednou budou rodinné dědictví právě z důvodu této symboliky.
Ale dost o filozofování, právě vcházíme do butiku s adresou Pařížská 10…
Šampaňské, Audrey a zrcadla
Pražský butik Tiffany & Co. byl otevřen 9. září roku 2012 a kromě typických výloh a tyrkysových detailů vás zaujme především svým interiérem, který zdobí výrazné křišťálové lustry, velké množství zrcadel, ozdobná zábradlí u dominantního schodiště (jezdit výtahem se proto nevyplácí), mramorové podlahy a obraz Audrey Hepburn ze Snídaně u Tiffanyho na zdi. V kombinaci s tmavým dřevem a tyrkysovou barvou hotová pastva pro oči!
Vždycky mě zajímalo, kdo všechno do luxusních butiků může vstoupit, jak máte být oblečení a jak se k vám budou chovat, i když na kontě nemáte sedmimístná čísla. Musím říct, že tohle mě velmi mile překvapilo a okamžitě vyvrátilo všechny stereotypy s luxusem spojené.
Odsouzená?
Poprvé jsem do obchodu totiž vešla 27. června 2019 s mými rodiči a všichni jsme byli oblečení normálně v letních věcech, které rozhodně nebyly sportovní, ale ani příliš elegantní. Od začátku se k nám však všichni chovali nadstandartně mile a já pochopila, že exkluzivita tkví především v individuálním přístupu.
Hned u vchodu, co vám dveře otevře asistent v tyrkysové Tiffany kravatě, se vás ujme prodejní asistentka, která je, jak byste asi očekávali, perfektně upravená v na míru střiženém kostýmku. Poté, co se vás zeptá na jméno a nabídne vám šampaňské, džus, kávu či vychlazenou značkovou vodu, si s vámi povídá nejen o vašem vkusu, ale také příležitosti, ke které si šperk chcete pořídit.
Luxus tkví v individuálním přístupu
Bylo to tak milé a já jsem dodnes ráda, že jsem tento zážitek mohla prožít se svou rodinou, od kterých můj první šperk také byl. Ocitnete se v jiném světě, zapomenete na všechno kolem a jen si užíváte krásy okamžiku. Doporučuji opravdu nespěchat, prohlédnout a vyzkoušet si veškeré ikonické kolekce a obdivovat krásu pravých diamantů (opravdu jdou na první pohled poznat!).
Má asistentka mi byla přiřazena ke „klientskému účtu“, čímž získala přístup například k datu mých narozenin nebo přehledu mých nákupů. Poté jsem u Tiffanyho nakupovala ještě dvakrát a pokaždé u toho byla ona, což bylo super milé, protože vzpomínala na mou první návštěvu, rodiče i můj první šperk.
Jsou to možná blbosti, ale kdo by nezbožňoval, když ho druhý poslouchá a pamatuje si, co mu říkáte, jaký máte vkus, finanční možnosti, sny a přístup ke značce jako takové.
Jiné šperky pro Ameriku
Přízemí je věnované zásnubním a snubním prstenům, které jsou pro značku tak typické. Většinou se ale asi budete pohybovat v prvním patře, které je věnováno ostatním kolekcím, jež ale nejsou vždycky shodné s tím, co nabízí oficiální web. Jsou totiž šperky, které nejsou určeny pro evropský trh, což jsem tedy nikdy moc nepochopila, ale o důvod navíc zaletět si do New Yorku, kde značka roku 1837 vznikla.
Pokud jdete za konkrétním šperkem, doporučuji si do butiku nejdříve zavolat a ověřit jeho dostupnost. Poslední dobou se také výrazně mění ceny, a tak pokud nad nákupem luxusního šperků přemýšlíte, neodkládejte ho příliš dlouho.
Pozoruhodné detaily
Součástí servisu je také bezplatná služba čištění šperků, která byla teď nějakou dobu pozastavena z důvodu pandemie. Překvapivým gestem v butiku pro mě byl také celý proces balení a placení. To, že vám šperk dají do deseti krabiček, pytlíčků a mašliček byste asi odhadovali, ale přiložení krásných dárkových kartiček s ručním věnováním nebo velmi diskrétní gesto v podobě otočení se asistentky o 180 stupňů, když přikládáte kartu k platebnímu terminálu, ohromilo i mě.
Nakonec asistentka obešla celý pult s vitrínami a taštičku mi s milým přáním a podáním ruky podala napřímo. Žádné podávání nebo nahýbání se přes pult a vitríny, hezky elegantně, důstojně a luxusně.
Přesně tyto detaily totiž nakupování u Tiffanyho dělají společně s jejich šperky výjimečné.
[…] Až budete příště Pařížskou procházet, neostýchejte se a opravdu si běžte butik prohlédnout. Povinně bych to dala jako zastávku při objevování našeho hlavního města, které je i díky Chanel butiku nyní ještě krásnější. A jak to vypadá u Tiffanyho? […]