Musíme si pomáhat. Jak zvýšit produktivitu v práci díky umělé inteligenci?

Dopad ChatGPT a dalších generativních technologií umělé inteligence na pracovní trhy se stal žhavým tématem po celém světě. Stále více lidí očekává, že umělá inteligence v budoucnu změní způsob práce. Personálně poradenská společnost Hays v nich ale vidí příležitost, jak tyto technologie využít ke zvýšení produktivity na pracovišti.

V nedávném průzkumu na LinkedIn, který provedla společnost Hays a kterého se zúčastnilo více než 38 tisíc lidí z celého světa, 77 % respondentů věří, že umělá inteligence v budoucnu změní způsob naší práce. 69 % dotázaných uvedlo, že očekává, že na určitých pracovních pozicích AI nahradí lidskou práci.

Více než 40 % respondentů také uvedlo, že ChatGPT při své práci již využilo, což ukazuje na jeho rostoucí popularitu. Pokud jde o české zástupce v průzkumu, pravidelně nebo občas používá při práci ChatGPT 51 % respondentů, 36 % jej ještě nevyužilo a 13 % respondentů tento nástroj prozatím nezaujal.

I když je stále jasnější, že generativní AI může efektivně plnit úkoly, které se opakují nebo mohou fungovat na bázi určité šablony, má několik omezení – zejména pokud jde o dovednosti, kterými disponují lidé.

Zaměstnavatelé by o generativní umělé inteligenci neměli přemýšlet jako o náhradě lidské práce, ale spíše zvážit, jak tyto technologie začlenit, aby uvolnily ruce zaměstnancům. Zejména těm, kteří mají komplexnější dovednosti, které umělá inteligence nedokáže replikovat a které jsou na pracovním trhu těžko dostupné.

Nedávný mzdový průzkum Hays ukázal, že z více než 500 oslovených zaměstnavatelů na českém pracovním trhu se 63 % z nich potýká s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Nejobtížněji se obsazují pozice v oborech, jako je strojírenství a technologie, vzhledem k tomu, jak rychle se vyvíjí technologické nástroje a dovednosti, které zaměstnavatelé potřebují.

10 věcí, co byste měli vědět o chatu s umělou inteligencí

Podle Steva Westona, ředitele pro informační technologie společnosti Hays, je pravděpodobné, že se s AI ve svém oboru nebo na své pozici již setkalo mnoho kvalifikovaných pracovníků. Je však přesvědčen, že při správném použití a s přihlédnutím k jejímu omezením, může zvýšit produktivitu.

„Lidé si tak snáze budou moci zajistit budoucnost své kariéry tím, že se zaměří na rozvoj důležitých dovedností, které AI nahradit nedokáže, z čehož budou těžit i firmy, které se potýkají s trvalým nedostatkem talentů,“ řekl.

Jak AI využít v každodenní práci?

1. Zamyslete se nad tím, k čemu ji potřebujete

Které úkoly v rámci vaší pozice může zautomatizovat. Před vydáním verze GPT-4 bylo největší přidanou hodnotou této umělé inteligence generování textů. Její potenciál se ale rychle rozšiřuje, dle vašeho zadání již umí vytvářet i obrázky nebo pracovat s čísly, co ji tedy začlenit do vytváření prezentací nebo vytváření tabulek a vzorců?

2. Formulujte správně své dotazy

Abyste mohli ChatGPT využívat, nepotřebujete žádné odborné znalosti, vše je velmi intuitivní. Abyste ale získali výstup, jaký potřebujete, jasně svůj požadavek definujte. Můžete uvést například i jakému publiku bude dotaz interpretován. Můžete požádat i o návrh případných otázek z publika, pokud pracujete na prezentaci, či si rovnou nechat navrhnout i jejich odpověď. Možností je skutečně nepřeberně.

3. Ověřujte výstupy

Informace, které vám umělá inteligence poskytne, je vždy potřeba několikrát ověřit a výsledek zkontrolovat. Na jednotlivé formulace, které vám AI poskytne, se můžete dále doptat a získat podrobnější představu. Finální podobu textu pak přizpůsobte komunikačnímu stylu běžnému pro vaši společnost.

4. Sledujte trendy

Generativní umělá inteligence se neustále a velmi rychle vyvíjí. To, co umí dnes, bude s největší pravděpodobností za půl roku už trochu zastaralé. Zajímejte se proto o novinky, aby vám i nadále mohla být ve vaší práci co nejvíce užitečná. 

Anna Basiková

Hodně čtu, nepiju kafe, miluju cestování, řezaný kytky, podzim a dlouhý procházky po lese. Učím se švédsky a taky znakovku. Napsala jsem knížku, píšu články a taky dělám v PR a trochu v marketingu. Nikdy mě nenapadlo založit vlastní časopis, ale díky bohu se to stalo. Přeju si, aby vás to tu bavilo.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *